Ge dig själv de bästa förutsättningarna inför loppet

Står det ett lopp på agendan? Så spännande! Säkert har du lagt upp träningen noga inför detta, hållit koll på puls och tempo samt jobbat på din form i stort. Det är bra, men det är viktigt att du inte glömmer kosten. Den har nämligen en avgörande roll, oavsett om du ska springa långlopp eller om du vill lyckas lika bra i skidspåret som Frida Karlsson och andra skidstjärnor. Här kan du läsa om hur du ska tänka med kosten inför loppet så att du får ut ett maximalt resultat av din träning.

Dagarna närmast loppet är viktigast

Det är naturligtvis viktigt att du tänker på att äta bra hela året om, men det är just dagarna precis innan loppet som är allra viktigast. Då bör du nämligen se till att ha en tillräcklig kolhydratreserv i kroppen. Skulle den ta slut någonstans under loppet kan det nämligen bli mycket svårt för dig att återhämta dig oavsett hur många bars eller gels du trycker i dig. Du behöver helt enkelt en bra grund att stå på. Extra viktigt är det här om det är långlopp det rör sig om.

Veckan innan loppet kan du äta ungefär som vanligt, men cirka två dagar innan du står på startlinjen är det bra om du får i dig lite extra kolhydrater. Tänk därför på att äta mycket av saker som potatis, pasta, ris och bröd. Du kan också komplettera detta med en så kallad kolhydratladdare varje dag. Du ska absolut inte proppa i dig kolhydrater så att du känner dig däst och tung, men du bör heller inte äta för lite kolhydrater dagarna innan loppet.

Innan loppet är det också viktigt att du ser över din kropp. Känns det som att något krånglar? Kanske en fot eller ett knä? Besök då https://idrottsskadespecialisterna.se/ så gör de sitt bästa för att se till så att du blir skadefri.

Undvik bovarna för magen

Dagarna innan loppet bör du inte heller experimentera för mycket med kosten. Vet du med dig att det är något din mage blir extra irriterad av bör du absolut undvika det livsmedlet. Andra livsmedel som generellt kan vara irriterande för magen är bland annat stark mat och sådant som innehåller mycket fibrer. Anledningen till att du ska undvika sådant är helt enkelt att du ska slippa genomföra loppet med magknip, eller i värsta fall mest befinna dig bredvid banan i snåren i jakt på en skogstoalett.

Johaan Fendig