Trend: hälsosam mat blev populärt

Något av det trendigaste du kan vara idag är att vara hälsosam. Yoga-studios och träningsanläggningar blomstrar i takt med att hälsocaféer och så kallade ”superfoods” trängs på hyllorna i mataffärerna. Men vad är egentligen hälsosamt leverne och varför blev det så populärt? Svaret kan finnas i den medvetenhet som spridits under de senaste åren. God hälsa idag har dessutom kommit att bli en statussymbol. Bland annat använder kändisar runt om i världen sina plattformar för att förespråka hälsosam kost och träning som ett sätt att inspirera sina följare.

På nätet skrivs det mycket om hur hälsa idag är en lyx och en symbol för status och välfärd. Man skriver om att dagens konsumenter lägger mer värde på hälsa och välbefinnande än på materiella föremål, samt att definitionen av hälsa och välbefinnande har utvecklats. Hälsosam mat är enkelt att redovisa i sociala medier och kanske är det därför som hälsokost är så populärt. Att visa upp bilder på ”acaibowls” och gröna smoothies är tacksamt ur ett hälsoperspektiv, men är även ett ”like”-generande fenomen.

Hälsofördelar

Det handlar inte bara om att visa upp sitt välbefinnande och sin goda hälsa – att man idag har blivit mer medveten om kost och vad som är nyttigt för kroppen har också haft stor påverkan på det som vi idag kallar för ”hälsotrenden”. 2004 släpptes succé-dokumentären ”Super Size Me”, en film som fokuserar på amerikanernas ohälsosamma relation till mat (mer specifikt snabbmat). Sedan dess har även kända tv-kockar som Jamie Oliver och Gordon Ramsey gjort tv-program om betydelsen av hälsosam kost, vilket gjort stor succé.

Internationellt

Det finns givetvis andra stora fördelar med att följa de kostråd som det tipsas om i tidningar och i sociala medier. Avokado är en superfrukt som aktivt porträtteras på nätet som ett måste i matintaget. År 2013 exporterade Mexiko, avokadons huvudexportör, 1,47 miljoner ton avokado till utlandet och år 2018 hade denna mängd höjts med nästan ett halvt ton. Detta bevisar att den stora hälsotrenden också generar inkomster internationellt. Man beräknar dessutom att den globala acaibärs-marknaden kommer att växa med 10,31 % under perioden 2017-2021.

Veganism

En annan trend inom hälsovärlden är veganism och växtbaserad kost. Detta är ett resultat av ökad kroppslig hälsomedveten men även omtanke för miljön. Allt fler hälsocaféer erbjuder veganska alternativ på sin meny och att bli vegan beräknas vara den största matutvecklingen år 2018. Internationella leveransservicen ”Just Eat” rapporterade en ökning av växtbaserade beställningar år 2017. Man pekar på att människor blivit mer medvetna om hälsosamma livsstilsval. De rapporterade att 33 procent av deras partnerrestauranger nu erbjuder veganalternativ, med många lanserade dedikerade veganmenyer för att hålla fast vid ökad efterfrågan.

Fler väljer hälsa

Korrelationen mellan bra näring och hälsosam vikt är uppenbar. Att äta nyttigare minskar risken för kronisk sjukdom och en bra hälsa är för viktig att ignorera. De flesta människor idag förstår riskerna med att konsumera dålig mat och bland annat genom sociala medier informerar om hälsosammare alternativ. I en artikel från USA Today undersöktes mer än 30 000 konsumenter i cirka 60 nationer och undersökningen avslöjade att yngre konsumenter är mycket mer oroade över allt från livsmedelsingredienser, genetiskt modifierad mat till ekologiska livsmedel än tidigare generationer.

Johaan Fendig