Hälsosamma frukostar

Frukost är det viktigaste målet på hela dagen menar många och detta stämmer med största sannolikhet. Börjar du dagen med ett bra mål har du energi att på riktigt fånga dagen. Om du grundar med en hälsosam, stor, energirik och god frukost kommer du inte uppleva ett lika stort sötsug och du kommer inte att ha behov av att småäta under dagens gång. Därför är det oerhört viktigt att starta dagen med ett nyttigt, bra mål som håller dig mätt och belåten fram till lunch. I den här artikeln kommer du få tips på nyttiga, lätta och framförallt goda frukostar!

Det viktigaste att tänka på när du väljer ditt frukostmål är att fokusera på mat som ger dig energi samt håller dig mätt länge. En lätt frukost som är fattig på kolhydrater kan göra att du får humörsvängningar och att du upplever sötsug senare under dagen. Långsamma kolhydrater i form av fullkornsprodukter är perfekta komponenter i en stadig, bra frukost. Att kombinera detta med grönsaker och frukt är även viktigt för att få i dig alla vitaminer och mineraler som din kropp behöver. Även nyttiga fetter som håller dig mätt längre kan vara bra att inkludera i dagens första mål.

Havregrynsgröt

Det må låta gammaldags men en superfrukost är havregrynsgröt. Faktum är att denna traditionella rätt är ett oerhört nyttigt frukostalternativ. Dessutom lagar du den enkelt; du behöver havregryn, dubbelt så mycket vatten och lite salt. Garnering och tillbehör kan variera men några förslag på topping inkluderar varma bär, äppelmos och kanel samt olika typer av nötsmör. Gröten kan sedan ätas med mjölk eller som den är. Varma bär går enkelt att göra genom att lägga frysta bär i en kastrull och sedan värma tills bären smälter och blir till en varm bärkompott. En 100 grams portion gröt innehåller 62 kalorier, 2,6 gram fibrer och 2,3 gram protein.

Yoghurt

En nyligen publicerad rapport av Harvard University avslöjade vilka livsmedel som främjar viktminskning och yoghurt var en av dem. Yoghurt innehåller mycket protein vilket håller dig mätt under en längre period. Vanlig mjölkbaserad yoghurt kan enkelt bytas ut mot den ännu mer proteinrika soja-baserade yoghurten som enkelt går att hitta i livsmedelsbutiker idag. Vanlig mjölkbaserad grekisk yoghurt innehåller 134 kalorier per 100 gram, 10 gram fett, 5,8 gram kolhydrater och 5,2 gram protein. 100 ml sojayoghurt innehåller istället 1,8 gram fett, 2,3 gram kolhydrater och 3 gram protein och portionen innehåller 38 kalorier. För att komplettera yoghurten kan du addera nötsmör, bär, fullkornsmüsli och honung.

Nyttiga tillbehör

Enligt forskarna från Harvard är nötter bland de fem bästa matvarorna du kan äta. Att lägga på en matsked nötsmör på gröten, mackan eller i yoghurten håller dig mätt länge eftersom nötbaserade produkter innehåller mängder av protein och nyttiga fetter. 100 gram jordnötssmör innehåller hela 19 gram protein! Ett annat bra frukosttillbehör är chiafrön. De är enkla att strö över ditt frukostmål eller varför inte göra en chiapudding? Chiafrön innehåller mängder med vitaminer och mineraler och dessutom sex gånger mer kalcium än mjölk. Även frukt och bär är hälsofrämjande tillbehör som inte bara gör dina frukostar färggladare och sötare utan även ger dig massor med energi!

Johaan Fendig